تاثیر انواع روشهای تبلیغات بر مراحل مختلف خرید با توجه به ادبیات نظری تحقیق

ردیف انواع شیوه های تبلیغات مراحل خرید
1 تبلیغات موبایلی(Turban et al,2007) آگاهی از مشخصات، ویژگی ها و خصوصیات محصول
2 تبلیغات از طریق پست الکترونیکی (فرزاد، 1385)
3 بنرهای ثابت(فرزاد ،1385)
4 موتورهای جستجوگر( گرامی ،1382)
5 تبلیغات موبایلی مبتنی بر اجازه (Tsang et al,2004) جستجوی عرضه کننده
6 تبلیغات از طریق پست الکترونیکی(فرزاد ،1385)
7 بنرهای متحرک و تعاملی (فرزاد ،1385)
8 موتورهای جستجوگر (گرامی ،1382)
9 تبلیغات موبایلی( Turban et al,2007)
10 وب سایت Boudreau andWatson (2006)
11 تبلیغات ارجاعی(فخریاسری و فرزانه ، 1384)
12 بنرهای تعاملی (فرزاد ،1385) خرید نهایی
13 تبلیغات ویروسی (فخریاسری و فرزانه ، 1384)
14 تبلیغات موبایلی(Turban et al,2007)

 

در قسمت بعد رفتار مصرف کننده و عوامل موثر بر آن ، فرآیند تصمیم گیری برای خرید و تاثیر تبلیغات در رفتار مصرف کننده ارائه خواهد شد :

2.1.             رفتار مصرف کننده

بررسی رفتار مصرف کننده عبارت است از بررسی و مطالعه رفتار یک فرد هنگام مراوده با یک محیط رفتار مصرف کننده هنگامی که یک فرد با محیط خود برخورد می کند بروز می کند. به عبارت دیگر رفتار مصرف کننده به مطالعه کلیه فرایند های انتخاب ، استفاده، کنارگذاری محصولات و خدمات، تجارب و یا ایده ها توسط افراد گروه ها و سازمان ها به منظور ارضای نیازها و نیز بررسی تاثیرات این فرایندها بر مشتری و جامعه می پردازد. فعالیت های بازاریابی مانند تبلیغات بازرگانی و عوامل سیاسی و اجتماعی مانند فرهنگ و فامیل، عواملی است که در رفتار مصرف کننده تاثیر می گذارد. (Zicmund and Damico, 2001, p. 42) 

2.1.1.      عوامل کلی موثر بر رفتار مصرف کننده

به طور کلی می توان عواملی که بر رفتار مصرف کننده تاثیر می گذارد را به چهار دسته تقسیم کرد(کاتلر، 1999،ص. 75)

عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل شخصی و عوامل روانی.

عوامل فرهنگی

عوامل فرهنگی می توانند گسترده ترین و ژرف ترین تاثیرات را بر رفتار مصرف کننده بگذارند  بازاریاب باید نقشی را درک کند که بر فرهنگ خریدار، خرده فرهنگ ها و طبقه اجتماعی وی اثر می گذارد.

فرهنگ

فرهنگ از اصلی ترین علت های خاص برای رفتار فرد است. انسان بسیاری از رفتارهای خود را از محیط پیرامون خود می آموزد. هر گروه یا جامعه یا کشور یک فرهنگ خاص خود را دارد. اگر بازاریاب نتواند این اختلاف های فرهنگی را شناسایی نماید و در شرایط مختلف خود را با آن ها وفق دهد اشتباهات جبران ناپذیری رخ می دهد که محکوم به شکست خواهد بود.

خرده فرهنگ ها

جامعه دارای تعداد خرده فرهنگ ها یا گروه هایی از مردم با سیستم های ارزشی مشترک هستند که آن ها را بر اساس تجربه مشترک زندگی و قرار گرفتن در وضعیت مشابه به دست آورده اند. این زیر مجموعه فرهنگی عبارت است از ملیت، مذهب، نژاد، ناحیه جغرافیایی.

بسیاری از این زیر مجموعه های فرهنگی می توانند بخش های مهمی از بازار را تشکیل دهند و بازاریاب ها اغلب محصولات و برنامه های بازاریاب خود را به گونه ای تنظیم می کنند که با این نیازها سازگار باشد. (Loudn and Della Bitta, 1993,p.86)

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

تاثیر تبلیغات آنلاین بر رفتار خرید مصرف کنندگان ایرانی و ارائه راهكارهايي جهت بهبود آن