تجربه مشتری- عنصر ناپیدای مورد نیاز برای وفاداری مشتری

درصورتی‌که نخستین یا چندمین تجربه مشتری به خاطر کندی دانلود و مشکل استفاده از سایت، ضعیف باشد، بنابراین احتمال دارد که وفاداری از طرف مشتری آنلاین توسعه نیابد.

شش کانال اصلی رسانه‌ی دیجیتالی

این کانال‌ها عبارتند از: بازاریابی موتور جستجو، روابط عمومی آنلاین، شرکت آنلاین شامل بازاریابی وابسته، نمایش تبلیغات متقابل، بازاریابی ایمیل، بازاریابی شفاهی، ویروسی و الکترونیکی.

 

 

بازاریابی موتور جستجو:

بازاریابی موتور جستجو(SEM)[1] : این کانال برای کشف بازدیدکنندگان با کیفیت و جذب آن‌ها به وب سایت مهم و حیاتی است. همه‌ی ما اکنون به‌طور طبیعی برای جستجوی یکی از کالاها یا خدمات جدید و یا سرگرمی، اقدام به بررسی از میان موتورهای جستجو مانند google، Yahoo و MSN یا موتورهای جستجوی دیگر منطقه‌ای، می‌کنیم. ما هم‌چنین زمانی که با یک مارک یا سایت آشنا می‌شویم اقدام به جستجوی مارک موردنظرمان در موتورهای جستجوی مربوطه می‌نماییم.

دو نوع اصلی SEM وجود دارند که در فعالیت‌های بازاریابی به مدیریت آن‌ها به صورت کاملاً متمایز نیاز است، بنابراین به صورت کاملاً جداگانه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت، اگرچه در عمل آن‌ها باید باهم ادغام شوند:

  • بهینه‌سازی موتور جستجو(SEO)[2]: شامل دسترسی به بالاترین موقعیت یا رتبه‌بندی عملی در فهرست‌های طبیعی یا ارگانیک در بین مجموعه‌ای از ترکیبات ویژه‌ي واژگان کلیدی وارد شده به وسیله‌ی کاربران موتور جستجو می‌باشد.
  • پرداخت در ازای کلیک(PPC)[3]: مشابه با تبلیغات مرسوم است، در این‌جا یک آگهی متن مربوطه همراه با یک لینک مربوط به یک صفحه‌ی شرکت، هنگامی که کاربرا واژه‌ی خاصی تایپ می‌کند، نشان داده می‌شود.

 

مزایا و معایب بازاریابی موتور جستجو:

مزایا

مزایای اصلی SEO عبارتند از:

  • به شدت هدف‌گذاری شده است: بازدیدکنندگان در پی جستجوی کالاها یا خدمات ویژه‌ای هستند، به‌طوری که اغلب دارای تمایل زیادی برای خرید بوده و این‌ها بازدیدکننذگان با کیفیت و شایسته می‌باشند.
  • بازدیدکنندگان به‌طور بالقوه کم هزینه: برای نمایش آگهی‌ها هیچ‌گونه هزینه‌ای برای رسانه وجود ندارد. هزینه‌ها تنها به وسیله‌ی فرآیند بهینه‌سازی بالا می‌روند که در آن آژانس‌ها برای بهبود موقعیت‌یابی در نتایج جستجو، متحمل پرداخت هزینه می‌شوند.
  • پویایی: ربوت‌های موتور جستجو روزانه صفحه‌ي اصلی سایت‌های پرطرفدار را بررسی می‌کنند، بنابراین محتوای جدید شامل دسترسی نسبتاً سریع به اکثر صفحلت پرطرفدار یک سایت است.

 

معیاب SEO:

علی‌رغم دسترسی هدف‌گذاری شده و هزینه پایین SEO، باید معایب زیر را نیز در نظر گرفت:

  • فقدان قابلیت پیش‌بینی- SEO در مقایسه با رسانه‌های دیگر برحسب تمایل به سرمایه‌گذاری بسیار نامعتبر است- برای پیش‌بینی نتایج بمنظور سرمایه‌گذاری مورد نظر، بهینه‌سازی موتور جستجو از کارآیی لازم برخوردار نمی‌باشد.
  • زمان دسترسی به نتایج- دسترسی نتایج ناشی از SEO بویژه برای سایت‌های جدید ممکن است ماه ها به طول انجامد.
  • ماهیت پیچیده و پویا- رابطه مستقیم بین اقدامات بازاریابی و نتایج وجود ندارد- SEO بیشتر یک هنر است تا یک علم- علاوه بر این عوامل رتبه‌بندی در طول زمان تغییر می‌کنند.
  • سرمایه‌گذاری پیش‌رو- سرمایه‌گذاری نیاز به تداوم توسعه‌ی محتوای جدید و تولید لینک‌های جدید دارد.
  • برای توسعه‌ی آگاهی در مقایسه با کانالهای رسانه‌ای دیگر ظریف است- جستجو کنندگان معمولاً برای پیدا کردن یکی از مارک‌ها یا خدمات باید با آن آشنا باشند.

[1]Search engine marketing

[2]Search engine optimization(SEO)

[3]Pay- per- Click(ppc)

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

برسی عوامل مؤثر بر ایجاد قصدو بروز رفتار بازاریابی ویروسی در مشتریان و کاربران است